6 نکته مهم برای انتخاب پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم

امتیاز مطلب:
5/5
فهرست مطالب
6 نکته مهم برای انتخاب پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم

ما در این پست از شهر پمپ به بررسی نکات مهم برای انتخاب پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم می پردازیم. همانطور که می دانید هیپوکلریت سدیم یا کلر برای کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله سفید کردن، تمیز کردن ، ضد عفونی کردن ، بو زدایی و تصفیه آب می باشد. همچنین در صنایعی مانند کشاورزی، شیمیایی، رنگ و پوشش، آهک، غذا و نوشیدنی ، شیشه، خمیر و کاغذ ، داروسازی و موارد دیگر از کلر استفاده می شود. هیپوکلریت سدیم یا کلر نوعی ماده خطرناک محسوب می شود و برای استفاده از آن باید دستورالعمل های خاصی را رعایت کرد.

هیپوکلریت سدیم یک ماده اکسید کننده است که بسیار خورنده می باشد. به همین دلیل در زمان استفاده از این ماده به شکل غلیظ باید دقت کرد و دستورالعمل های ایمنی را انجام داد زیرا می تواند باعث آسیب چشم و پوست شود. علاوه بر این محلول هیپوکلریت سدیم در تماس با برخی از فلزات می تواند گاز هیدروژن متصاعد کند که قابل اشتعال است و در صورت گرم شدن و تجمع محیط می تواند منفجر شوند. به همین دلیل، برای ایمنی بالاتر، لازم است گاز متصاعد شده از هیپوکلریت سدیم را در زمان پمپاژ خارج کنیم.

فرآیند خروج گاز زمانی اتفاق می افتد که هیپوکلریت سدیم یا کلر در یک مخزن ذخیره یا لوله انتقال شروع به تجزیه می کند. در زمان تجزیه کلر به محلول تبدیل می شود و حباب های اکسیژن تولید می شوند. با توجه به اینکه حباب های اکسیژن در خطوط مکش پمپ تزریق کلر جمع آوری می شود می تواند روند اثربخشی و کارکرد پمپ تزریق کلر را تحت تاثیر قرار دهد.

برای عملیات و فرایندهایی که لازم است از مقادیر زیادی هیپوکلریت سدیم بسیار غلیظ استفاده شود باید پمپ تزریق کلر مناسب انتخاب گردد. زیرا در غیر این صورت، می تواند اثرات منفی در پی داشته باشد که کل فرایند را تحت تاثیر قرار دهد و مختل کند.

 

6 نکته مهم برای انتخاب پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم

برای انتخاب پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم یا پمپ تزریق کلر لازم است 6 نکته مهم را در نظر داشته باشید.

  • برای انتخاب پمپ تزریق کلر لازم است پمپ دوزینگی انتخاب کنید که با ضربه بالا با طول کورس کوتاه کار کند. این مکانیسم عملیاتی به احتمال کمتر اجازه تجمع گاز در سر پمپ را می دهد، که منجر به کاهش خطر خروج گاز و عملکرد بهینه می شود.
  • اگر فرایند شما در مدت زمان طولانی متوقف شده است و پمپ تزریق کلر در زمان زیادی بیکار بوده احتمالاً گاز در خطوط مکش و سر پمپ جمع شده است. در چنین شرایطی پمپ باید مجهز به یک خط بای پس شود و دارای یک دریچه خودکار باشد تا در زمانیکه هیپوکلریت سدیم به طور فعال توسط پمپ تزریق نمی شود بتوان آن را در چرخه آورد.
  • محیط و شرایط کلرزنی باید در فضایی باشد که مخزن ذخیره هیپوکلریت سدیم در زیر نور مستقیم خورشید نباشد. زیرا گرما و دمای بالا که می تواند بر اثر تابش مستقیم نور خورشید باشد، احتمال میزان گازگیری هیپوکلریت سدیم را افزایش می دهد.
  • توجه داشته باشید برای هر فرایندی که نیاز به هیپوکلریت سدیم دارید باید غلظت متناسب با آن را انتخاب کنید. انتخاب کلر با غلظت های بالا و بیشتر از حد نیاز می تواند سرعت خروج گاز را افزایش دهد. غلظت مناسب همچنین باید با یک پمپ اندازه گیری با طراحی سر مستقیم ترکیب شود تا هیچ گازی نتواند پمپ را تحت تاثیر قرار دهد. این مساله همچنین می تواند باعث کاهش میزان گازگیری شود.
  • در زمان نصب سیستم پمپاژ باید لوله های مکش از مخزن ذخیره کلر به سمت پمپ تزریق کلر به سمت پایین حرکت کند و طول کمتری داشته باشد تا عملکرد بهتر شود. در این سبک طراحی به هر حباب گازی که تولید می شود اجازه داده می شود تا به جای پمپ، به مخزن ذخیره برگردند. در اصل پمپ تزریق کلر نباید در بالای مخزن ذخیره سازی کلر نصب شود، مگر اینکه سطح pH هیپوکلریت سدیم یا  کلر پایین باشد. به بیان ساده تر در زمانیکه کلر غلظت کمتری داشته باشد.
  • بهتر است از یک دریچه هوا در سر پمپ تزریق کلر استفاده شود. این مساله به تمیز کردن شیر در سر پمپ اندازه گیری کلر کمک می کند. اما تمیز کردن هد پمپ در سیستم باعث می شود هیپوکلریت سدیم به دام افتاده تخلیه شود و از رسیدن آن به سر پمپ جلوگیری شود.

دوزینگ پمپ های دیافراگمی به دلیل داشتن مکانیسم مکانیکی فعال برای فعالیت ها و تزریق کلر مناسب هستند. این پمپ های تزریق به دلیل داشتن اندازه گیری دقیق قادرند اثرات خطرناک ناشی از خارج شدن گاز در طی فرایند را می توانند کنترل و محدود کنند.

دوزینگ پمپ های دیافراگمی در طی فرایند تزریق کلر به دلیل اینکه قطعه پیستون در پمپ با حرکت رو به جلو به دیافراگم متصل می شود و بازگشت دیافراگم مثبت را تضمین می کند می تواند قابلیت مکش پمپ را بهینه کند. پمپ تزریق کلر دیافراگمی دارای سرعت حرکت بالا و طول حرکت کوتاه است که می تواند احتمال تجمع گاز در سر پمپ را کاهش دهد. این پمپ ها را می توان با یک دریچه تهویه خودکار مجهز نمود که اجازه می دهد هر گاز محبوس شده را از سر پمپ تخلیه کند. اکثر پمپ های تزریق کلر دیافراگمی به شکل کنترل دستی، کنترل خودکار یا ویژگی‌های کنترلر کاملاً قابل برنامه‌ریزی شده ارائه می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نرخ جریان تا 20 گال در ساعت تولید کنند.

پمپ‌ های اندازه‌گیری دیافراگمی با موتور دارای یک مسیر جریان مستقیم هستند که به طور موثر هر قسمتی را در هد پمپ که در آن گاز می‌تواند لانه یا مستقر شود حذف می‌ کند. پمپ ها به صورت خود پرایمینگ هستند، با ظرفیت 300 گال در ساعت موجود هستند و می توانند با کنترل فرکانس خودکار ارائه شوند. یک چرخش میکرومتر می تواند ظرفیت پمپ را تا نسبت خاموشی 10:1 در حین کار تنظیم کند. بسته به نیازهای کاربرد خاص، پمپ ها می توانند در مواد ساخت و ساز PVC و Kynar در دسترس باشند که برای سرویس هیپوکلریت سدیم ایده آل هستند  و تمام قطعات داخل گیربکس برای عمر طولانی در روغن غوطه ور می شوند.

 

توجه داشته باشید هیپوکلریت سدیم باید به دقت استفاده شود به ویژه زمانیکه که در غلظت های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا می تواند دارای خطرات فراوان چه برای انسان و چه برای محیط زیست باشد. همچنین در زمان جابه جایی هیپوکلریت سدیم  یا کلر لازم است دستورالعمل های خاصی رعایت شود. دقت کنید در زمانیکه شما محلول هایی با سطوح pH بالاتر (غلظت بیشتر) دارید و در دمای بیشتر کار میکنید تمایل هیپوکلریت سدیم به شکل گاز بیشتر است که می تواند باعث یک نگرانی عملیاتی اساسی شود.  از این رو، قبل از انتخاب دوزینگ پمپ کلر لازم است به دقت این مساله را بررسی کنید. این عملیات ممکن است با خرابی بیش از حد پمپ مواجه شود که می تواند منجر به تعمیر یا تعویض گران قیمت شود.

بررسی هزینه پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم

هزینه و قیمت پمپ تزریق هیپوکلریت سدیم بر اساس معیارها و شاخص های متفاوت می تواند متغیر باشد. برخی از این شاخص ها عبارتند از: نوع برند، نوع مکانیسم پمپ، تجهیزات و کنترل کننده های پمپ، میزان دبی و فشار آن، داخلی یا خارجی بودن و موارد دیگر که همگی نقش مهمی را در قیمت گذاری پمپ های تزریق کلر دارند. اگر شما به دنبال پمپ تزریق کلر خاص از برندهای معتبر هستید و یا می خواهید اطلاعات دقیق تری از لیست قیمت پمپ تزریق کلر بدانید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. یکی از برندهای معتبر ایتالیایی که در تولید دوزینگ پمپ ها موفق عمل کرده است، برند اتاترون است که توانسته تولیدات گسترده ای در زمینه پمپ های کلرزن داشته باشد و در عین حال قیمت مناسبی ارائه کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنم مقاله 5 مورد از پمپ تزریق کلرزن اتاترون که در همین راستا تهیه شده است را مطالعه کنید.

پاسخ دهید