تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ

امتیاز مطلب:
5/5
فهرست مطالب
تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ

تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ همیشه یکی از چالش های سخت و پر دغدغه برای کاربران بوده است. این دغدغه بخصوص برای دوزینگ پمپ های خارجی بیشتر مطرح می باشد. زیرا اغلب اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ های خارجی وارد نمی شوند و یا به صورت محدود وارد می شوند. از این رو، بسیاری از کاربران با مشکل روبرو می شوند. این در حالی است که تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ های ایرانی به راحتی در دسترس هستند.

اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند و هر کدام از این بخش ها وظایف خاصی دارند. برخی از این اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ عبارتند از:

  • بدنه پمپ
  • هد پمپ
  • قطعه پیستون یا دیافراگم
  • میل لنگ
  • الکتروموتور
  • شیرهای تخلیه هوا
  • شیرهای اطمینان
  • سنسورها یا کنترلرها
  • شیرهای یک طرفه
  • صافی

بدنه دوزینگ پمپ

یکی از اجزا و قطعات یدکی بیرونی دوزینگ پمپ، پوسته یا بدنه پمپ تزریق است. بدنه پمپ تزریق به عنوان قطعه ای است که اجزای داخلی پمپ را محافظت می کند. بدنه های دوزینگ پمپ دارای جنس متفاوتی هستند که عبارتند از پلاستیک، فلز، استنلس استیل، کامپوزیت، آلومینیوم، چدن و … است. هر کدام از این نمونه ها دارای مزایا و معایبی هستند و می توانند متناسب با کاربردهای خاص مورد استفاده قرار بگیرند.

هد پمپ

هد دوزینگ پمپ ها یا سر پمپ یا یونیت هیدرولیک یکی از اجزای مهم  پمپ های تزریق هستند. این قطعه یدکی از پمپ تزریق نقش انتقال انرژی مکانیکی حاصل از الکتروموتور را به حرکت سیال و ایجاد فشار لازم برای تزریق دقیق و کنترل شده ی مواد شیمیایی را بر عهده دارد. خود هد پمپ دارای اجزای متنوع است که عبارتند از: جنس و بدنه اصلی هد که می تواند از جنس  PVDF ،PVC ،PP ،PE و 316SS باشد. پیستون یا دیافراگم که با هد پمپ در ارتباط است و وظیفه ی اصلی این قسمت جابجا کردن سیال و ایجاد فشار لازم برای تزریق است. همچنین شیرهای ورودی و خروجی با هد پمپ در ارتباط هستند و وظیفه کنترل جریان به داخل و خارج هد را دارند. اجزای واشر و اورینگ به منظور ابندی کامل بین اجزای هد پمپ و عدم نشت سیالات به بیرون می باشد. قطعه هد پمپ بسیار وابسته به نوع سیال و میزان خورندگی، دبی و فشار مورد نیاز، میزان دقت تزریق می باشد.

قطعه هد دوزینگ پمپ به عنوان یک قطعه حیاتی اهمیت زیادی در عملکرد صحیح پمپ های تزریق ایفا می کند. به همین دلیل انتخاب نوع مناسب هد و نگهداری و مراقبت صحیح از آن اهمیت زیادی دارد و می تواند باعث  افزایش طول عمر، بهبود دقت و کارایی دوزینگ پمپ شود.

قطعه پیستون یا دیافراگم

قطعه پیستون یا دیافراگم در دوزینگ پمپ ها به عنوان قطعه اصلی برای جاب جایی سیال و ایجاد فشار است. قطعه پیستون با حرکت خطی یا دورانی سیال را به سمت خروجی هدایت می کند و دارای استحکام و دوام بالاتر، قابلیت تحمل فشارهای بالاتر، امکان ایجاد دبی های بالا و دارای قیمت مناسب تر هستند. اما مشکلاتی نیز دارند که عبارتند از اصطحکاک بیشتر، احتمال نشتی بیشتر، دقت کمتر نسبت به قطعات دیافراگم است. این در حالی است که قطعات دیافراگم با انبساط و انقباض خود، حجم محفظه ی پمپ را تغییر می دهد و سیال را به سمت خروجی هدایت می کند. این قطعه باعث عدم تماس سیال با قطعات متحرک می شود و دارای حرکات نرم و روان هستند. دقت بالایی دارند و به راحتی می توانند سیالات خورنده و سمی را انتقال دهند. اما دوام و استحکام پایین تری نسبت به قطعات پیستونی دارند و در فشار بالا محدودیت دارند.

میل لنگ

میل لنگ در دوزینگ پمپ ها باعث تبدیل حرکت دورانی الکتروموتور به حرکت رفت و برگشتی پیستون یا دیافراگم می شود. جنس میل لنگ دوزینگ پمپ ها معمولاً از فلزات مقاوم و باکیفیت مانند فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای آلومینیوم است. این امر به دلیل استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سایش و همچنین وزن مناسب برای عملکرد روان و بدون لرزش پمپ ضروری است. طراحی میل لنگ می تواند بر اساس نوع پمپ و مکانیزم عملکرد آن متفاوت باشد. مواردی که می تواند برای انتخاب میل لنگ اهمیت زیادی داشته باشد عبارتند از: کیفیت ساخت است که باید استحکام و دوام لازم را داشته باشد. مهم ترین نکته برای میل لنگ حفظ تعادل است که می تواند از لرزش و ارتعاشات در زمان کارکرد پمپ جلوگیری کند. میل لنگ باید دائما روانکاری شود تا از میزان سایش و اصطحکاک آن جلوگیری شود. علاوه بر این، قطعه میل لنگ باید به صورت دوره ای و منظم بررسی شود تا در صورت وجود فرسایش و خوردگی تعویض گردد.

 

الکتروموتور

برای تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ به قطعه ای مهمی می رسید که الکتروموتور نام دارد. الکتروموتور به عنوان جزیی است که باعث تامین نیروی محرکه می شود و می تواند انرژی الکتریکی را به حرکت دورانی تبدیل کند که باعث گردش میل لنگ و در نهایت حرکت پیستون یا دیافراگم می شود. الکتروموتورهای مورد استفاده در دوزینگ پمپ ها از دو نمونه هستند القایی تک فاز یا سه فاز و توان آنها باید با ظرفیت پمپ و دبی و فشار مورد نیاز برای تزریق سیال متناسب باشد. سرعت الکتروموتور باید سرعت مورد نیاز برای حرکت میل لنگ و در نهایت، کورس حرکت پیستون یا دیافراگم تطابق داشته باشد. همچنین عایق بندی الکتروموتورها بر اساس شرایط محیط باید انتخاب شود در غیر این صورت می تواند منجر به اتصالی یا خرابی در سیستم شود.

 

شیرهای تخلیه هوا

شیرهای تخلیه هوا در دوزینگ پمپ باعث تخلیه هوای محبوس شده و موجود در سیستم می شوند. آنها با استفاده از مکانیزم های مختلف از جمله شناور، سوزن یا دیافراگم می توانند وجود هوا در سیال را تشخیص دهند. در صورتیکه تشخیص دهند هوای اضافی وجود دارد به صورت خودکار عمل می کنند و هوا را از سیستم خارج می کنند. بعد از خروج هوا دوباره شیر به طور خودکار بسته می شود و از ورود مجدد هوا به سیستم جلوگیری می کند. توجه داشته باشید وجود هوا در سیال می تواند منجر به پدیده کاویتاسیون شود که به پمپ و خطوط لوله آسیب می رساند. به همین دلیل نصب شیرهای تخلیه در دوزینگ پمپ  ها می تواند باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش طول عمر پمپ ها، افزایش دقت در تزریق شود.

شیرهای اطمینان

یکی از اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ ها شیرهای اطمینان هستند. این شیرها از افزایش بیش از حد فشار جلوگیری می کنند و با باز شدن خودکار در مواقع ضروری، از بروز آسیب به پمپ، خطوط لوله و تجهیزات جانبی دوزینگ پمپ جلوگیری می کنند. شیرهای اطمینان با مکانیزم های مختلف مانند فنر، دیافراگم یا پیستون، فشار سیال در داخل پمپ را شناسایی می کنند و در صورت بیش از حد بودن فشار سیال به صورت خودکار باز می شوند و به سیال اجازه می دهند تا از سیستم خارج شوند. این شیرها در نمونه های مختلف تولید و نصب می شوند. شیرهای اطمینان مستقیم که به صورت مستقیم به بدنه ی پمپ متصل می شوند و فشار سیال داخل پمپ را کنترل می کنند. شیرهای اطمینان خطوط لوله که در خطوط لوله ی خروجی پمپ نصب می شوند و از افزایش فشار در خطوط لوله جلوگیری می کنند. شیرهای اطمینان ترکیبی که هر دو عملکرد مستقیم و خطوط لوله را به صورت موازی و همزمان انجام می دهند.

سنسورها یا کنترلرها

دوزینگ پمپ ها ابنا به کاربردشان از سنسورهای مختلف استفاده می کنند. سنسورها در دوزینگ پمپ ها نقش مهمی ایفا می کنند و برای کنترل دقیق و خودکار تزریق مواد شیمیایی به سیال استفاده می شوند. این سنسورها قابلیت اندازه گیری پارامترهای مختلف آب را دارند مانند pH، ORP، هدایت الکتریکی (EC) و غلظت مواد شیمیایی بدین صورت که با ارسال سیگنال به دوزینگ پمپ می توانند میزان تزریق را به طور مداوم تنظیم کند. انواع سنسورهای رایج در دوزینگ پمپ ها عبارتند از :

  • سنسور pH دوزینگ پمپ:  برای اندازه گیری اندازه گیری میزان اسیدی یا قلیایی بودن سیال
  • سنسور ORP (پتانسیل اکسایش-کاهش): برای سنجش تمایل سیال به اکسید کردن یا کاهش مواد دیگر
  • سنسور EC (هدایت الکتریکی): برای اندازه گیری میزان نمک ها و مواد یونیزه شده در سیال
  • سنسور غلظت: برای اندازه گیری غلظت یک ماده شیمیایی خاص در سیال

سنسورهای به عنوان یکی از اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ ها نقش مهمی دارند. زیرا می توانند در دقت و ثابت بیشتر تزریق کمک کنند. باعث عدم هدر رفت و  کاهش مصرف مواد شیمیایی شوند. خروجی نهایی و کیفیت آب مطلوب باشد. باعث افزایش ایمنی در تزریق مواد شیمیایی می شوند. از خطای دستی توسط کاربر جلوگیری می کنند.

شیرهای یک طرفه

شیرهای یکطرفه در دوزینگ پمپ ها بیشتر به منظور کنترل جریان سیال و جلوگیری از برگشت مواد شیمیایی به پمپ مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی دو نوع شیر یک طرفه داریم شیرهای یک طرفه چک (Check Valves) و شیر یک طرفه پیستونی دوزینگ پمپ است. نحوه کار شیرهای یک طرفه چک (Check Valves) بدین صورت است که به طور مکانیکی عمل می کنند و از یک فنر و یک دیسک ساخته شده اند. فنر دیسک را در حالت بسته نگه می دارد و فقط زمانی که فشار سیال از یک جهت بر آن وارد می شود، باز می شود. این در حالی است که شیرهای یک طرفه پیستونی (Piston Check Valves) از یک پیستون و یک سیلندر ساخته شده اند. پیستون توسط فشار سیال به سمت بالا حرکت می کند و دریچه را باز می کند.

برای انتخاب شیر یک طرفه مناسب در دوزینگ پمپ لازم است به نکات مهمی توجه شود از جمله نوع سیال، زیرا شیر باید متناسب با نوع سیال مقاومت کافی داشته باشد. شیر یکطرفه باید قادر به تحمل فشار سیستم باشد. علاوه بر این، شیر یطرفه باید بتواند دبی مد نظر را پوشش دهد. جنس شیرهای یطرفه اهمیت زیادی دارند و در نهایت قیمت هم به عنوان فاکتور مهم می تواند در انتخاب شیر یکطرفه حائز اهمیت باشد.

نقش صافی در دوزینگ پمپ ها

یکی از اجزای دوزینگ پمپ ها صافی یا فوت فیلتر هستند که می توانند از ورود ذرات معلق و ناخالصی ها به پمپ جلوگیری کنند. این مساله می تواند باعث محافظت اجزای داخلی پمپ شوند. زیرا ناخالصی ها و آلاینده ها می توانند باعث فرسایش زود هنگام پمپ شوند و یا به دلیل گرفتگی باعث کاهش میزان دقت در تزریق می شوند.

سازگاری قطعات یدکی با دوزینگ پمپ

یکی از مهم ترین مواردی که برای تهیه قطعات یدکی دوزینگ پمپ باید به ان دقت کرد سازگاری آنها دستگاه است. برندهایی همچون اتاترون تولید کننده انواع تجهیزات دوزینگ پمپ ها هستند که سازگاری کامل با دوزینگ پمپ های اتاترون را دارند. اما این برند تولیدات خود را به گونه ای طراحی کرده است که این لوازم یدکی دوزینگ پمپ قادر است بر روی دوزینگ پمپ های دیگر نیز نصب شوند و سازگاری داشته باشند. شما در زمان تامین اجزا و قطعات یدکی دوزینگ پمپ باید به این نکته مهم توجه داشته باشید. بخصوص زمانیکه دوزینگ پمپ کلرزن دارید. زیرا قطعات دوزینگ پمپ کلرزن و یا اسید ویژگی های خاصی دارند. اگر علاقمند هستید در مورد دوزینگ پمپ های کلرزن اتاترون بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم مقاله  5 مورد از پمپ تزریق کلرزن اتاترون را مطالعه کنید.

اگر شما نیازمند قطعات یدکی دوزینگ پمپ با قیمت مناسب هستید مجموعه تخصصی شهر پمپ با داشتن تنوع در قیمت پمپ تزریق کلر و انواع قطعات یدکی دوزینگ پمپ ها از برندهای ایرانی و خارجی متناسب با هزینه و بودجه شما می تواند به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان می توانید با ما در ارتباط باشید.

پاسخ دهید